Mať krásne, zdravé a silné vlasy je snom každej ženy. Ako by ideálna starostlivosť o vlasy mala vyzerať?

Každá žena bez výnimky túži po zdravo vyzerajúcich vlasoch, ktoré budú žiarivé na pohľad a hebké na dotyk. Pokiaľ naše vlasy nečakane štarjkujú, začnú rednúť, vypadávať alebo sa lámať. Väčšina z nás sa ako prvé uchýli k vlasovej kozmetike, od ktorej úplne úprimne čakáme zázraky. Kvalitná vlasová kozmetika bez zbytočnej chémie by v našom každodennom rituáli mala byť základom, ktorý nám pomôže udržať vlasy pekné. Avšak za predpokladu, že vlasy zdravé skutočne budú. Recept na zdravé a silné vlasy sa ukrýva predovšetkým vo vitamínoch, ktoré majú na naše vlasové vlákna bolahodarné účinky.

Zo života vlasov…

Ešte než sa pozrieme na to, ako by správna starostlivosť o vlasy mala vyzerať, je vôbec najlepšie sa zoznámiť so stavbou a vlastnosťami vlasu. Ľudský vlas sa skladá z vlasového stvolu (scapus pili), ktorý nájdeme nad pokožkou a koreňa vlasu (radix pili), ktorý sa nachádza priamo pod ňou. Hlboko vnútri koreňa sa nachádza vlasová cibuľka (bulbus), ktorá je obalená vlasovými pošvami (epitelmi a väzivom). Spojeniu koreňa a vlasovej cibuľky sa potom hovorí vlasový folikul, ktorého neoddeliteľnou súčasťou je cievne zásobenie, mazové aj potné žliazky. Kvalitný koreň a tiež stavba vlasovej cibuľky je potom základom zdravého vlasu. Dôležitý je ale aj vlasový stvol, ktorý má svoju jasne danú štruktúru, ktorú tvorí medula, kortex a kutila. Samotný vlas obsahuje proteíny, lipidy, vodu (tá tvorí až 12% ich hmotnosti) aj rad aminokyselín, ďalej tiež jód, meď, zinok, dusík, železo, kyslík, vodík aj uhlík.

Kvalitná starostlivosť o vlasy sa bez vitamínov neobíde

Ako už je zrejmé, vlas ako taký je z chemického hľadiska pomerne zložitý. Pre to, aby vlasy zdravo rástli a boli aj v priebehu svojho rastu pevné, je treba ich podporiť vitamínmi, ktoré fungujú ako ich hĺbková výživa. Potrebné vitamíny aj minerály do tela spravidla získavame pomocou vyváženej stravy. Teda mali by sme. Avšak málokto si v dnešnej dobe skutočne postráži dostatočný prísun všetkých látok, ktoré pre fungovanie tela potrebujeme. Následkom toho naše telo začne trpieť, čo sa neprejaví zo dňa na deň, ale pokojne až za pár mesiacov. Naraz s hrôzou zistíme, že sa nám lámu končeky, vlasy nám rednú, lámu sa nám nechty, vysušuje sa nám pleť… Vieme, že niečo nie je v poriadku, avšak väčšinou najskôr siahneme po niečom, čo náš problém vyrieši aspoň navonok. Potom sa čudujeme, že nám prípravky nepomáhajú, začíname prepadať zúfalstvu. A pri tom by stačilo tak málo – siahnuť po tých správnych vitamínoch. Svoje ostatne o tom vie aj čitateľka Pavla: „Je to asi tak rok, čo mi začali šialene padať vlasy. Strapkali sa mi a lámali. Bola som z toho nešťastná, o to viac, že pravidelne chodím ku kaderníčke a vlasy nijako nezaťažujem. Vyskúšala som nejaké masky, vôbec nič nepomáhalo. Ako posledná varianta pre mňa boli vitamíny. Brala som komplex vitamínov, tiež mi bola tou dobou zistená anémia, preto som užívala železo. Približne po troch mesiacoch problémy s vlasmi ustali a myslím si, že je to práve tým.“

Na aké vitamíny by sme nemali zabúdať?

Pokiaľ chcete, aby vnútorná starostlivosť o vlasy bola naozaj dokonalá, je dôležité spoľahnúť sa na potrebné vitamíny, ktoré zobudia vaše vlasy opäť k životu. Čo by vo vašom jedálničku rozhodne nemalo chýbať?

Rybací olej

Rybací olej je zdrojom mnohých telu prospešných látok, avšak najviac je prospešnosť užívania rybacieho tuku spojovaná s obsahom omega – 3 nenasýtených mastných kyselín. Z nich majú pre telo najväčší význam najmä kyselina dokosahexaenová (DHA) a kyselina eikosapentaenová (EPA). Obe tieto kyseliny sa často kombinujú s vitamínom E, ktorý v úlohe antioxidantu zabraňuje oxidácii, ktorá by viedla k znehodnoteniu oboch látok. Pokiaľ telo trpí nedostatkom omega – 3 mastných kyselín, znižuje sa kvalita nechtov, pokožky aj vlasov.

Vitamín A, D, E

Vitamíny sú životne dôležité pre fungovanie celého organizmu a majú nemalý vplyv aj na kvalitu pokožky či vlasov. Vitamín E je dôležitý predovšetkým vďaka svojim antioxidačným schopnostiam, ktoré sú nevyhnutné pre zachovanie prospešných účinkov omega – 3 mastných kyselín. Medzi vitamíny, ktoré podporujú rast vlasov, môžeme zaradiť aj vitamín D. Ten hrá veľmi dôležitú úlohu pri aktivácii kmeňových buniek vo vlasových folikulách. Vitamín D je významný pri bunečnom delení a pri nahradzovaní starých buniek novými. Stimuluje proces rastu poškodených kožných buniek (vrátane tých na vlasovej pokožke) a podporuje regeneráciu buniek nevyhnutných pre rast vlasov. Ďalším dôležitým vitamínom pre správnu kondíciu vlasov je vitamín A, ktorý podporuje produkciu mazu na vlasovej pokožke, ktorý je nevyhnutný pre hydratáciu vlasových korienkov a ochranu vlasov pred vysušovaním.

Prevencia proti vypadávaniu vlasov

Vyváženou a pestrou stravou sa dá predísť vážnemu poškodeniu pokožky, rovnako ako aj nadmernému vypadávaniu vlasov. Pre ich posilnenie a zlepšenie kvality spoľahlivo pôsobí ako prevencia napríklad kyselina listová či biotin. Biotin aktívne posilňuje vlasovú pokožku a podporuje rast vlasov, zabraňuje ich lámavosti a strapkaniu. Kyselina listová je dôležitá pre správne delenie buniek, ktoré sú nevyhnutné pri vývoji a rastu ľudského tela. Medzi potraviny bohaté na kyselinu listovú radíme špenát, strukoviny, vaječné žĺtky a niektoré druhy ovocia ako napríklad pomaranče, banány či jahody. Zabúdať by sme nemali ani na optimálny prísun železa, zinku, jódu, horčíku, inositolu aj vitamínu C, ktoré taktiež podporujú prirodzené zdravie našich vlasov.

Ako sa účinne starať o zdravé a silné vlasy?

Vo chvíli, kedy je telo zásobené vitamínmi a vlasy získavajú dychberúci dojem, je dobré vedieť, ako sa o nich následne starať, aby sme im nijako neuškodili. Základným pravidlom je obmedzenie častého umývania, ktoré vlasy zbytočne vysúša. Šetriť by sme mali aj s používaním stylingových vlasových prípravkov, ktoré zaťažujú vlasové vlákna. Či už máte v pláne svoje vlasy potešiť poctivou maskou alebo ich chcete ochrániť pred horúcim vzduchom, je úplne najlepšie staviť na prírodné prípravky. Občas je tiež dobré nechať vlasy odpočinúť treba pomocou metódy no poo, vďaka ktorej opäť naberá silu.

ZDROJ:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vlas

https://www.medaprex.cz/cs/magazin-krasy/pece-o-vlasy/proc-vam-padaji-vlasy-na-vine-muze-byt-nedostatek-vitaminu-a-zivin-728.html