Kolagén je dôležitá zložka v našom tele. Prečo je pre nás kolagén podstatný a na čo všetko má vplyv?

Čo je to kolagén?

Kolagén je skleroprotein, čiže extracelulárna, vo vode nerozpustná bielkovina, ktorá je v ľudskom tele nepostrádateľná predovšetkým pre svoj vplyv na celkovú fyzickú zdatnosť, silu kostí, kvalitu vlasov, nehtov aj pokožky. Je to najrozšírenejšia živočíšna bielkovina, ktorá je nenahraditeľnou súčasťou všetkých pojivových tkanív. Kolagén je základným stavebným prvkom pokožky, ale je potrebný aj pre správne fungovanie pohybového ústrojenstva. Ak má telo dostatok kolagénu, celkovo prospieva. To sa prejavuje na prirodzenom vzhľade, pružnosti pokožky aj celkovej fyzickej kondícii.

Kde v tele kolagén nájdeme?

Kolagén je najčastejšie využívaný v doplnkoch stravy predovšetkým ako podporný prostriedok pri kĺbnych či pohybových ťažkostiach. Existuje však niekoľko typov kolagénu, ktoré sú zastúpené v rôznych častiach tela. Najrozšírenejší je v ľudskom tele kolagén typu I, ktorý zastupuje 90% kolagénu v organizme a je prítomný v zuboch, šľachách, kostiach a pokožke.

Vlasy a nechty

Lesklé, husté, pevné. Skrátka na prvý pohľad krásne a zdravé vlasy sú snom snáď každého z nás. Aby také skutočne boli, je potreba im dodať správnu výživu a látky, ktoré ich propievanie podporia. Vlasy sú tvorené kreatínom, ktorý vzniká za pomoci aminokyselín, ktorých zdrojom je aj kolagén. Na kvalite vlasov sa podpisuje nie len zdravotný stav či strava, ale tak isto aj stres, hormonálna nerovnováha a v neposlednom rade aj deficit kolagénu. Správnu výživu je treba dopriať predovšetkým vlasom, ktoré sú často namáhané farbením, fúkaním alebo žehlením. Kolagén dokáže výrazne zlepšiť kondíciu vlasov a dokonca sa prejaví aj na hustote mihalníc. Vlasy, ktoré netrpia nedostatkom kolagénu, sú pevnejšie, hustšie, nelámu sa a lepšie držia svoj tvar.

Rovnako, ako u vlasov aj u nechtov stojí za ich kvalitou kolagén. Lámavé a rozpraskané nechty, ktorými večne zatrhávate za oblečenie a ktoré sa odlupujú, nie sú rozhodne ničím príjemným. Pokiaľ nie je príčinou nekvalitných nechtov choroba alebo nedostatok minerálnych látok, je to s veľkou pravdepodobnosťou následok nedostatku kolagénu.

https://www.etanikozmetika.sk/produkt/etani-intenzivny-kolagenovy-krem-50ml/

Pokožka

Vypnutá pokožka bez hlbokých vrások je prejavom mladosti a vitality. Vo chvíli, kedy sa začínajú objavovať prvé vrásky, koža povoľuje a zhoršuje sa jej kvalita, je to známka toho, že v našom tele dochádza k úbytku kolagénu. V pokožke sa vyskytuje kolagén typu I, ktorý je zodpovedný za jej pružnosť, elasticitu a kvalitu. Dostatok kolagénu dokáže výrazne oddialiť prvé prejavy starnutia a spomaliť vznik vrások.

Kosti a kĺby

Úbytok kolagénu v tele môže byť aj bolestivý. To sa prejaví predovšetkým v súvislosti s pohybovým aparítom. Nedostatok kolagénu znižuje adhezívnu bariéru chrupaviek, väzov, šliach a kĺbneho puzdra, čo vedie k ich rýchlejšiemu opotrebeniu. To je spravidla príčinou bolestí pri pohybe a rôznych fyzických činnostiach. Práve bolesť a fyzické obmedzenia sú vo väčšine prípadov  dôvod, prečo ľudia začnú telu kolagén dodávať v podobe doplnkov stravy. Vhodnejšie a zodpovednejšie je však myslieť na zaistenie dostatku kolagénu pohybovému aparátu už vo chvíli, kedy v tele začína postupne klesať jeho prirodzená tvorba, čo je približne medzi 40. a 50. rokom. Predovšetkým potom aktívni ľudia a športovci by mali na kĺbnu výživu dbať o niečo skôr.

Kedy a prečo kolagén v tele ubúda?

Aj keď nie je možné zmerať hladinu kolagénu v tele, môžeme zistiť, kedy jeho hladina klesá. S pribúdajúcim vekom sa prirodzená produkcia kolagénu v tele postupne znižuje. Od 25. roku klesá produkcia kolagénu v tele až o 1 – 1,5% každý rok. Už okolo 30. roku sa tak môžu prejaviť prvé známky jeho nedostatku v podobe vrások, povädnutej pleti a zhoršenej kvality vlasov aj nechtov. Po 45. roku sa potom nový kolagén v tele netvorí takmer vôbec.

Aké prejavy má nedostatok kolagénu?

  • Vrásky, povädnutá a dehyrovaná koža
  • Ochabnuté svalstvo a slabšia fyzická zdatnosť
  • Väčšia náchylnosť k stuhnutiu svalstva po väčšej námahe
  • Menšia pružnosť šliach a väzov, čo zvyšuje riziko zranenia
  • Bolesti kĺbov, artróza
  • Gastrointestinálne ťažkosti zapríčinené stenčenou výstielkou v zažívaciom trakte

Strava ako výborný zdroj kolagénu

Okrem pribúdajúceho veku stojí za nedostatkom kolagénu aj zlá strava. Kolagén vzniká tak, že telo kombinuje aminokyseliny získané z potravín bohatých na bielkoviny. Medzi nich patrí napríklad kuracie, rybie aj hovädzie mäso, strukoviny, mliečne výrobky a vajcia. Pre prirodzenú tvorbu kolagénu je ale tiež potreba vitamín C, meď, zinok a minerály. Tieto dôležité zložky môžete telu dopriať v podobe zeleniny, citrusových plodov a orechov.

Najlepší pokrm na podporu tvorby kolagénu je vývar z kostí. Oproti väčšine iných potravín, ktoré pomáhajú telu syntetizovať kolagén, je vývar z kostí jedným z vzácnych pokrmov, ktorý obsahuje prírodnú formu kolagénu, ktorú je telo schopné okamžite použiť. Pomalým a dlhým varením kostí, v ktorých je vysoký podiel kolagénu typu I, II a III tak získate nie len chutný vývar, ale aj unikátny zdroj kolagénu pre svoje telo. Na podporu kondície pokožky celého tela je vhodný najmä hovädzí vývar, ktorý je bohatý na kolagén typu I. Na podporu kĺbov a pohybového ústrojenstva je vďaka obsahu kolagénu typu II vhodnejší kurací alebo morčací vývar.

Medzi ďalšie potraviny, ktoré podporujú prirodzenú tvorbu kolagénu v tele, môžeme zaradiť citrusy. Vysoký obsah vitamínu C je totiž potrebný k viazaniu aminokyselín. Nie len, že vitamín C predstavuje pre telo podporné látky nevyhnutné k tvorbe kolagénu, ale tiež chráni pred toxínmi, podporuje regeneráciu a opravu buniek.

Slepačie vajcia sa radia taktiež medzi vzácne potraviny, ktoré skutočne obsahujú kolagén, a to ako v žĺtku, tak aj v membráne škrupín. Okrem toho vajcia obsahujú tiež síru, stopový minerál dôležitý k produkcii kolagénu.

Aké sú ďalšie zdroje koklagénu?

Vyvážený jedálniček a zdravý životný štýl dokážu prirodzenú tvorbu kolagénu pozitívne ovplyvniť, avšak po prekonaní 40. roku to nemusí byť dostačujúce. Po štyridsiatke totiž už telo nový kolagén nevytvára, preto je treba mu s tým trochu pomôcť. A to nie len z dôvodu zachovania mladistvého vzhľadu, ale predovšetkým tiež pre zdravie. Aj v prípade, že sa zdravo stravujete a dodávate telu pravidelne živiny potrebné k produkcii kolagénu, je rozumné poobzerať sa po nejakom vhodnom doplnku stravy a kozmetike, ktoré vám s navýšením hladiny kolagénu pomôžu. Ďalším zo zdrojov kolagénu pre vaše telo môže byť hydrolyzovaný kolagénový peptid, čo je vlastne prášok bez príchute, ktorý sa rozpúšťa v nápojoch. Pokiaľ chcete pomôcť svojej pokožke, udrží pleť hydratovanú a zároveň jej poskytne ochranný film, ktorý bude fungovať ako bariéra pred vonkajšími vplyvmi.

ZDROJE:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kolagen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6835901/